PROGRAM KONGRESU.
CZĘŚĆ WYKŁADOWA
  09:30 Rozpoczęcie Kongresu
Panel I
Ruch wsparciem dla edukacji – czy potrafisz uczyć (się) efektywnie?
Opowiemy co lubi mózg, jak go „pobudzić” do pracy oraz co faktycznie sprawdza się podczas problemów z koncentracją podczas zajęć czy testowania.
  • Czy uczenia można się nauczyć, czyli jak i kiedy uczy się mózg. Poznaj i zaspokój potrzeby mózgu, czyli jak uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej. Czy grozi nam „cyfrowa demencja”?
  • Jak ciało pomaga w uczeniu się? Dlaczego „ruchowa rozgrzewka” jest niezbędna przed uczeniem? Dlaczego „Przerwa sensoryczna” to nie strata czasu a inwestycja w uwagę i koncentrację. Jak ćwiczyć oczy przy pracy z ekranem, by nie przeciążać zmysłu wzroku.
  • „Siła zdrowych nawyków” czyli od prawidłowej pozycji ciała przy biurku, przez świadomy oddech po panowanie nad emocjami i stresem – sprawdź co warto zmienić!
Panel II
Narzędzia na każdy scenariusz czyli co się sprawdzi stacjonarnie, zdalnie i w hybrydzie
Doświadczona nauczycielka podzieli się swoimi pomysłami na pracę zdalną oraz hybrydową, aby niezależnie od scenariusza pandemicznego, móc efektywnie uczyć w roku szkolnym 2021/2022.
  • Jak pomimo trudnych warunków pracy zrealizować podstawę programową i przygotować uczniów do najważniejszych egzaminów? Sprawdzone sposoby, które umożliwią Ci przeprowadzenie efektywnej lekcji z młodszymi i starszymi uczniami.
  • Jakie narzędzia sprawdziły się w ostatnim roku w edukacji? Przykłady inspirujących platform uwzględniających specyfikę pracy z grupą, dzięki którym sprawnie przeprowadzisz zajęcia wprowadzające do tematu, jak i lekcje powtórkowe.
  • Dobre rady na trudne czasy czyli czego nauczyliśmy podczas pracy zdalnej – gotowe rozwiązania z praktyki nauczyciela.
Panel III
Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – rozwiązania dostosowane do zmieniającej się rzeczywistości
Uczniowie dyslektyczni znajdują się w większości klas na wszystkich etapach nauczania. Badania pokazują jednak, że nadal wielu nauczycieli ma wątpliwości jak z nimi pracować i jak dostosowywać swoje metody pracy do ich potrzeb. Na przykładach pokażemy na co zwrócić szczególną uwagę.
  • Jak należy uczyć czytania ze zrozumieniem, pisania oraz gramatyki uczniów z dysleksją?
  • W jaki sposób pomóc osiągnąć lepsze efekty edukacyjne w pracy z uczniem z trudnościami z koncentracją lub nadaktywnością psychoruchową?
  • Wskazówki do pracy po roku pracy zdalnej – jak wesprzeć ucznia ze SPE podczas pracy zdalnej, hybrydowej oraz przy powrocie do nauczania stacjonarnego?
Panel IV
Dobrostan ucznia czy dobrostan nauczyciela? Nie musisz wybierać!
Realizacja napiętego planu zajęć, podstawy programowej oraz testowania sprawia, że często trudno w procesie nauki zadbać o swoje potrzeby i potrzeby naszych uczniów. Jest to niezwykle ważny problem, którego rozwiązań poszukamy wspólnie z nauczycielem – praktykiem.
  • Czym jest dobrostan psychiczny i dlaczego pełni tak ważną rolę w życiu każdego z nas?
  • Dlaczego trudne emocje są potrzebne, a stres nie jest wcale tak straszny, jak go malują?.
  • Jak w trudnych momentach inicjować pozytywne interwencje w stosunku do siebie i swojego ucznia.
  • Czy bycie wystarczająco dobrym nauczycielem i wystarczająco dobrym uczniem oznacza braku profesjonalizmu lub niefrasobliwości?
  16:00 Zakończenie Konferencji
SESJA WARSZTATOWA
 16:30 - 18:30
DLA NAUCZYCIELI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
I need, therefore I learn – looking for the essence of language learning
[warsztat w języku angielskim]
In our workshop, we are going to:
  • analyze our students’ main communicative needs and problems;
  • discuss the factors that incline our students’ willingness to communicate;
  • demonstrate a number of practical tasks that will encourage our students to produce longer and more advanced spoken discourse;
  • show ideas that will help our students find the time, inspiration and language resources necessary while dealing with writing tasks.
 16:30 - 18:30
DLA WSZYSTKICH NAUCZYCIELI JĘZYKÓW OBCYCH
Na co zwrócić szczególną uwagę przygotowując do egzaminów ucznia z dysleksją? Co powinniśmy wziąć pod uwagę podczas testowania?
  • testuj zgodnie z potrzebami swoich uczniów czyli praktyczne wskazówki jak tworzyć testy, handouty i sprawdziany z uwzględnieniem możliwości uczniów dyslektycznych;
  • dokonamy analizy wybranych zadań testowych i spróbujemy dostosować je do możliwości uczniów dyslektycznych;
  • zastanowimy się w jaki sposób właściwie przygotowywać ucznia dyslektycznego do egzaminów zewnętrznych;
  • zapoznamy się ze sprawdzonymi ćwiczeniami, które pomogą uczniom z dysleksją powtórzyć gramatykę oraz poradzić sobie z tekstami do czytania na egzaminie.