PROGRAM KONGRESU.
CZĘŚĆ WYKŁADOWA
  09:00 Rozpoczęcie Kongresu
Panel I
Ruch wsparciem dla edukacji – czy potrafisz uczyć (się) efektywnie?
Opowiemy co lubi mózg, jak go „pobudzić” do pracy oraz co faktycznie sprawdza się podczas problemów z koncentracją podczas zajęć czy testowania.
  • Czy uczenia można się nauczyć, czyli jak i kiedy uczy się mózg. Poznaj i zaspokój potrzeby mózgu, czyli jak uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej. Czy grozi nam „cyfrowa demencja”?
  • Jak ciało pomaga w uczeniu się? Dlaczego „ruchowa rozgrzewka” jest niezbędna przed uczeniem? Dlaczego „Przerwa sensoryczna” to nie strata czasu a inwestycja w uwagę i koncentrację. Jak ćwiczyć oczy przy pracy z ekranem, by nie przeciążać zmysłu wzroku.
  • „Siła zdrowych nawyków” czyli od prawidłowej pozycji ciała przy biurku, przez świadomy oddech po panowanie nad emocjami i stresem – sprawdź co warto zmienić!
PANEL SPECJALNY
IELTS w zasięgu ręki
Podpowiemy w kilku krokach, jak skutecznie przygotować młodzież do IELTS. Prezentacja to must have dobrego nauczyciela angielskiego który w dobie pandemii przygotowuje uczniów do zewnętrznych egzminów z języka angielskiego.
Panel II
Narzędzia na każdy scenariusz, czyli co się sprawdzi stacjonarnie, zdalnie i w hybrydzie
Doświadczona nauczycielka podzieli się swoimi pomysłami na pracę zdalną oraz hybrydową, aby niezależnie od scenariusza pandemicznego, móc efektywnie uczyć w roku szkolnym 2021/2022.
  • Jak pomimo trudnych warunków pracy zrealizować podstawę programową i przygotować uczniów do najważniejszych egzaminów? Sprawdzone sposoby, które umożliwią Ci przeprowadzenie efektywnej lekcji z młodszymi i starszymi uczniami.
  • Jakie narzędzia sprawdziły się w ostatnim roku w edukacji? Przykłady inspirujących platform uwzględniających specyfikę pracy z grupą, dzięki którym sprawnie przeprowadzisz zajęcia wprowadzające do tematu, jak i lekcje powtórkowe.
  • Dobre rady na trudne czasy czyli czego nauczyliśmy podczas pracy zdalnej – gotowe rozwiązania z praktyki nauczyciela.
Panel III
Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – rozwiązania dostosowane do zmieniającej się rzeczywistości
Uczniowie dyslektyczni znajdują się w większości klas na wszystkich etapach nauczania. Badania pokazują jednak, że nadal wielu nauczycieli ma wątpliwości, jak z nimi pracować i jak dostosowywać swoje metody pracy do ich potrzeb. Na przykładach pokażemy, na co zwrócić szczególną uwagę.
  • Jak należy uczyć czytania ze zrozumieniem, pisania oraz gramatyki uczniów z dysleksją?
  • W jaki sposób pomóc osiągnąć lepsze efekty edukacyjne w pracy z uczniem z trudnościami z koncentracją lub nadaktywnością psychoruchową?
  • Wskazówki do pracy po roku pracy zdalnej – jak wesprzeć ucznia ze SPE podczas pracy zdalnej, hybrydowej oraz przy powrocie do nauczania stacjonarnego?
PANEL SPECJALNY
How to make retrieval a powerful learning tool?
Opowiemy na czym polega strategia uczenia się, w której nauczyciel koncentruje się na wydobywaniu informacji od uczniów.
  • Czym jest 'retrieval practice'?
  • Jak efektywnie wydobywać wiedzę z głów naszych uczniów?
  • Z jakich narzędzi warto regularnie korzystać, by nasi uczniowie na dłużej zapamiętywali słownictwo i struktury gramatyczne?
  • Jak i dlaczego warto wzmacniać 'retrieval practice' przy pomocy 'spacing', 'interleaving' i 'metacognition'?
  • Jakie korzyści nasi uczniowie mogą czerpać z regularnego praktykowania 'retrieval practice'?
Panel IV
Dobrostan ucznia czy dobrostan nauczyciela? Nie musisz wybierać!
Realizacja napiętego planu zajęć, podstawy programowej oraz testowania sprawia, że często trudno w procesie nauki zadbać o swoje potrzeby i potrzeby naszych uczniów. Jest to niezwykle ważny problem, którego rozwiązań poszukamy wspólnie z nauczycielem – praktykiem.
  • Czym jest dobrostan psychiczny i dlaczego pełni tak ważną rolę w życiu każdego z nas?
  • Dlaczego trudne emocje są potrzebne, a stres nie jest wcale tak straszny, jak go malują?.
  • Jak w trudnych momentach inicjować pozytywne interwencje w stosunku do siebie i swojego ucznia.
  • Czy bycie wystarczająco dobrym nauczycielem i wystarczająco dobrym uczniem oznacza brak profesjonalizmu lub niefrasobliwości?
PANEL SPECJALNY
Metoda Tomatisa® a integracja lingwistyczna. Nowe technologie we wspomaganiu nauki języków obcych.
Opowiemy o roli treningu słuchowego w procesie nauki języka obcego: jak „otworzyć ucho” na nowy język, jak szybciej i skuteczniej przyswajać nowe słownictwo, jak poprawić wymowę, płynność oraz rytm wypowiedzi? Zaprezentujemy innowacyjne produkty wspomagające nauczanie języka obcego u dzieci i dorosłych.
  16:00 Zakończenie Konferencji
SESJA WARSZTATOWA
 16:30 - 18:30
DLA NAUCZYCIELI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
I need, therefore I learn – looking for the essence of language learning
[warsztat w języku angielskim]
In our workshop, we are going to:
  • analyze our students’ main communicative needs and problems;
  • discuss the factors that increase our students’ willingness to communicate;
  • demonstrate a number of practical tasks that will encourage our students to produce longer and more advanced spoken discourse;
  • show ideas that will help our students find the time, inspiration and language resources necessary while dealing with writing tasks.
 16:30 - 18:30
DLA WSZYSTKICH NAUCZYCIELI JĘZYKÓW OBCYCH
Na co zwrócić szczególną uwagę przygotowując do egzaminów ucznia z dysleksją? Co powinniśmy wziąć pod uwagę podczas testowania?
  • testuj zgodnie z potrzebami swoich uczniów czyli praktyczne wskazówki jak tworzyć testy, handouty i sprawdziany z uwzględnieniem możliwości uczniów dyslektycznych;
  • dokonamy analizy wybranych zadań testowych i spróbujemy dostosować je do możliwości uczniów dyslektycznych;
  • zastanowimy się w jaki sposób właściwie przygotowywać ucznia dyslektycznego do egzaminów zewnętrznych;
  • zapoznamy się ze sprawdzonymi ćwiczeniami, które pomogą uczniom z dysleksją powtórzyć gramatykę oraz poradzić sobie z tekstami do czytania na egzaminie.